مرز را برای دانشجویان خارجی باز می‌کنند

«مرز را برای دانشجویان خارجی باز می‌کنند.» مقررات ورود آنها به روسیه در آینده نزدیک به تأیید خواهد رسید. دانشجویان خارجی از همه کشورها، صرفنظر از وضعیت ویروس کرونا در آنجا و از سرگیری ارتباط هوایی، می توانند برای تحصیل به روسیه بازگردند. به نوشته کامرسانت، وزارت علوم و آموزش عالی با ستاد عملیاتی فدرال مبارزه با ویروس کرونا در این خصوص به توافق رسیده اند.

«مرز را برای دانشجویان خارجی باز می‌کنند.» مقررات ورود آنها به روسیه در آینده نزدیک به تأیید خواهد رسید. دانشجویان خارجی از همه کشورها، صرفنظر از وضعیت ویروس کرونا در آنجا و از سرگیری ارتباط هوایی، می توانند برای تحصیل به روسیه بازگردند. به نوشته کامرسانت، وزارت علوم و آموزش عالی با ستاد عملیاتی فدرال مبارزه با ویروس کرونا در این خصوص به توافق رسیده اند.

مقرراتی که بر اساس آن دانشجویان می توانند از خارج وارد کشور شوند هم اکنون دارد مورد توافق قرار می گیرد، اما در آینده نزدیک به تأیید خواهد رسید. بعد از آن دانشجویان دانشگاههای روسیه از همه کشورها امکان ورود، ساکن شدن در خوابگاه و ادامه تحصیل طبق روال معمول را خواهند داشت. بسیاری از آنها طی این مدت بخاطر بسته بودن مرزها به صورت از راه دور تحصیل می کردند. آنطور که وزارت علوم و آموزش عالی روسیه به «کامرسانت» گفته است، ستاد عملیاتی فدرال مبارزه با ویروس کرونا با پیشنهاد این وزارتخانه در خصوص اجازه دادن به دانشجویان خارجی از همه کشورها برای ورود به روسیه موافقت کرده است. مقرراتی که بر اساس آن دانشجویان از خارج می توانند وارد کشور شوند هم اکنون دارد مورد توافق قرار می گیرد، اما در آینده نزدیک به تأیید خواهد رسید.

یادآور می شویم که بر اساس آمار وزارت علوم و آموزش عالی روسیه حدود ۳۰۰ هزار دانشجوی خارجی در روسیه تحصیل می کنند. ضمنا بخش اعظم دانشجویان خارجی در دانشگاه دوستی ملل، دانشگاه فدرال قازان، دانشگاه پلی تکنیک سنت پترزبورگ و مدرسه عالی اقتصاد ثبت نام کرده اند. طبق آماری که سرویس امنیت فدرال (ف اس ب) در سال ۲۰۱۹ منتشر کرد، بیشتر دانشجویانی که برای تحصیل به روسیه می آیند از قزاقستان، چین و ازبکستان هستند. بسیاری از دانشجویان در اواخر سال ۲۰۱۹ برای تعطیلات به خانه رفتند. بعد از اینکه مرزها را بخاطر ویروس کرونا بستند، آنها برای تحصیل نتوانستند به روسیه بازگردند. در نتیجه آنها مجبور شدند به صورت از راه دور تحصیل کنند، که بارها به آن اعتراض شد. برای نمونه روزنامه کامرسانت درخواست دانشجویان از قزاقستان را در این خصوص منعکس کرد. آنها از دولت روسیه، وزارت امور خارجه و سرویس امنیت فدرال روسیه درخواست کردند که تحصیل در دانشگاههای روسیه را به «فهرست علل مجاز برای ورود به روسیه» اضافه کنند.

نویسندگان این درخواست اعتراض داشتند که تحصیل از راه دور «آنها را در مقایسه با دانشجویانی که به صورت حضوری تحصیل می کنند، غیر قابل رقابت می کند». اکثر دانشگاههای روسیه برای اینگونه دانشجویان کلاس های آنلاین برگزار کردند. برخی از دانشگاهها نیز، که عمدتا هنری بودند، با کمک ستاد عملیاتی دولت که تحت ریاست تاتیانا گولیکووا، معاون نخست وزیر است، دانشجویان خارجی را «تک تک» باز گرداندند. شورای فدراسیون در اوایل سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که وزارت علوم و آموزش عالی با ستاد ویروس کرونا دولت قصد دارند تا اواخر ژانویه راه‌های امکانپذیر برای بازگشت دانشجویان را تهیه کنند اما [دانشجویان] خارجی سرتاسر بهار و بخشی از تابستان را همچنان به صورت از راه دور به تحصیل ادامه دادند.

والری فالکوف، وزیر علوم و آموزش عالی روسیه به «کامرسانت» اعلام کرد که «عملا همه دانشگاههای روسیه سال تحصیل را طبق روال معمول آغاز خواهند کرد. اما دانشجویان از کشورهای خارجی که مرز ما با آنها بخاطر محدودیت های پاندمی [ویروس کرونا] بسته است، نتوانسته اند وارد کشور شوند. بچه ها در کشور خودشان اغلب با مشکلات دسترسی به برنامه های [آموزش] از راه دور مواجه شده اند. در برخی از کشورها اینترنت یا گران است یا اصلا وجود ندارد. اختلاف زمانی نیز تأثیر می گذاشت: وقتی که کلاس های دانشگاه در روسیه در حال برگزاری است، در آنجا ممکن است اواخر شب باشد. طبیعتا این تحصیل را دشوار می کرد. ما با وزارت امور خارجه و سرویس فدرال نظارت بر حقوق مصرف کننده از ستاد عملیاتی درخواست کردیم که مرزها را برای دانشجویان باز کنند. درخواست ما را پذیرفتند».

بعد از تأیید پروسه، دانشجویان دانشگاههای روسیه از همه کشورها امکان ورود، ساکن شدن در خوابگاهها و ادامه تحصیل طبق روال معمول را خواهند داشت. وزیر علوم و آموزش عالی تصریح کرد: «برای آن دسته از دانشجویانی که به دلایلی نمی توانند بیایند، شرایط برای ادامه تحصیل به صورت از راه دور فراهم خواهد شد. که منظور از جمله برنامه های تحصیلی انفرادی، کلاس های تکمیلی و «سایر راه حل هایی است که امکان کسب تحصیلات با کیفیت را فراهم می کند». «کامرسانت» درخواست هایی را به دانشگاه دوستی ملل، مدرسه عالی اقتصاد، دانشگاه دولتی مسکو و دانشگاه فدرال قازان فرستاد و درخواست کرد که میزان آمادگی دانشگاه برای پذیرش دانشجویان خارجی را ارزیابی کنند. اما این دانشگاهها نتوانستند به سرعت پاسخ بدهند.

آندری رودسکوی، رئیس دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ به «کامرسانت» گفت که کار مربوط به پذیرش دانشجویان خارجی مدتهاست که هموار شده است. آقای رودسکوی گفت: «ما مدتهاست که فناوریهای اسکان دانشجویان در دانشگاه و شرایط سکونت را تدارک دیده ایم، یک پردیس کامل برای رشته های تحصیلی بین المللی وجود دارد. ما از ۱ سپتامبر فرمت تحصیل مختلط را همانند سال گذشته برای همه دانشجویان به اجرا خواهیم گذاشت. ما با پلی کلینیک شماره ۷۵ که کلینیک اصلی ما است، قرارداد امضاء کردیم که ما واکسیناسیون همه دانشجویان خارجی علاقه مند را در آنجا انجام خواهیم داد.

در عین حال ما هرگونه واکسیناسیون خارجی را می پذیریم، مهم آن است که گواهینامه وجود آنتی بادی موجود باشد». دانشگاه فدرال قازان حاضر است میزبان دانشجویان خارجی در پردیس هایش در قازان، اِلابوگ و نیژنی چِلنی باشد. اما فعلا که ورودِ تنها دانشجویانی مجاز می باشد که مرز کشورهایشان مطابق با دستورالعمل مصوب دولت فدراسیون روسیه و سرویس فدرال نظارت بر حقوق مصرف کننده باز است. برای همه دانشجویان سال اول خارجی، خوابگاه تدارک دیده خواهد شد، دانشجویان سالهای بالاتر نیز در صورتی که مجاز باشند، سکنی داده خواهند شد. بعد از طی کردن تشریفات لازم که قانون پیشبینی کرده است،

کد خبر 10046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =